Visszatérés az irodába: Változik-e valami, ha igen mi?

0

Apránként ismét beindul az élet, megkezdődött a visszatérés otthonainkból a munkahelyekre. Vajon, mi vár most ránk? Változott bármi is?

Szépen, lassan kezd újra indulni a Föld forgása. Ébredezik a természet, megnyílnak a közösségi terek, enyhül a járványhelyzet. Vidéken már egyre több fronton tér vissza minden a régi kerékvágásba, ezt követi lassan Budapest is. Ez együtt jár a gazdaság élénkülésével is, munkahelyek nyitnak újra, és megindult a visszatérés, fokozatosan, de elkezdenek a munkavállalók is visszaszivárogni otthonaikból.

Ugyanolyan, mint korábban?

Véleményem szerint már semmi sem lesz pont ugyan olyan, mint korábban volt. A járvány terjedése ugyan lassult, ettől függetlenül eltűnni még nem tűnt. Az emberek fejében még sokáig ott lesz a félsz és azok az új szokások, amik ezalatt az időszak alatt kialakultak elkísérnek majd mindenkit egy jódarabig. Ezek közül leginkább most a home office virágkora az, amit kiemelnék, hiszen nem csak negatívumok történtek az elmúlt hónapokban. Ugyan jobb lett volna, ha ez a foglalkoztatási forma saját magától tör utat, de ha már meg kell látni a jót mindenben, akkor ez az egyik legnagyobb pozitív dolog, amit a járvány generált.

Bár már évek óta trendinek minősül az otthonról dolgozás fogalma, mégis nagyon sok munkaadó ódzkodott ettől. Ennek fő oka mindig is az volt, hogy a munkaadók többsége nem bízott abban, hogy ugyan olyan hatékonysággal dolgozik munkavállalója otthonról, mintha bent lenne az irodában. Szerintem az elmúlt hónapok mindenhol ennek ellenkezőjét bizonyították, nálunk legalább is ez történt. Nem csak, hogy megmaradt a kollégák hatékonysága, de sokaknak még növekedett is a napi produktuma.

Ez a tapasztalat ahhoz vezetett a mi vezetőségünk köreiben – és szerintem sok más helyen is – hogy a jövőt tekintve egy sokkal rugalmasabb hozzáállás lesz ebben a témában a munkavállalók felé. Ez már önmagában egy olyan változás, ami hosszútávon megváltoztatja szervezetek működését.

A munkavállalók és a munkaadók is csak nyertek ezen:

  • A munkavállalók kapnak egy nagyobb fokú szabadságot és bizalmat munkaadójuktól,
  • a cégek pedig optimalizálni tudják munkafolyamataikat, csökkenteni munkaállomásaikat (és az azokkal járó üzemeltetési költségeket), mindemellett pedig egy gyorsabb ütemű technológiai fejlődés is várható sok cégnél.

Ezekben a távmunkával töltött hónapokban minden cégnek volt ideje olyan rendszereket bevezetni vagy optimalizálni, amivel a távmunka és úgy általában a munka könnyebbé tehető.

BÉR és TB elszámolási Humánügyviteli Rendszer
XL-Bérprogram és TB-elszámolási Rendszer 2024.

Javaslatok a visszatéréshez

Fokozatosság

Azoknál a cégeknél, ahol kívánt a visszatérés a munkavállalók felől az irodába, érdemes a fokozatosság elvét követni. Ahogyan a korlátozások enyhítése sem egyik pillanatról a másikra történik, úgy a régi munkamenet visszaállítása is jobb, ha lépésről-lépésre zajlik. Érdemes lehet egy beosztást készíteni, hogy mely napokon mely kollégák lesznek bent az irodában és kik maradnak otthon és egyfajta vetésforgóban behívni az embereket. Így könnyebben fog menni a visszatérés, hiszen nem minden napon kell bent lennie egy-egy embernek az irodában, illetve könnyebben el lehet kerülni, hogy véletlenül túl sok ember legyen egy zárt térben.

Csapatépítés

Csak, hogy könnyebben menjen az újbóli összeszokás jó ötlet lehet valamilyen kültéri csapatépítő foglalkozást szervezni. Nyilván nagyvállalatok esetén érdemes osztályokban és nem teljes cégben gondolkodni, de egymással szorosan együtt dolgozó kollégákkal külön-külön megoldható ez is. Valószínűleg mindenkinek jól jön majd egy kis lazulás és személyes beszélgetés rég nem látott kollégáival.

Továbbra is nyílt és egyértelmű kommunikáció

Az egész járványhelyzet során fontos volt cégek részéről, hogy megfelelően tájékoztassák kollégáikat az éppen aktuális vállalati álláspontokról. Amikor elkezdődik a visszatérés a normál munkamenetbe ugyan ilyen fontos lesz, hogy megfelelően legyen minden egyes kolléga tájékoztatva arról, hogy mi vár rá az elkövetkező fél évben, milyen a cég helyzete gazdaságilag, mik a tervek hosszútávon. Rendkívül fontos, hogy megfelelően legyen mindenki informálva a szervezetben, így kerülhető csak el a rémhírek terjedése.

Azt gondolom, hogy több teendő van hátra, mint amennyit már maguk mögött tudhatnak a vállalatok, de szerencsére ezek már a kellemesebb feladatok lesznek.

Bár az elmúlt hónapok történései tragikusak voltak, vállalati szempontból azért lettek hasznos hozadékai:

  • a munkatársak jobban összekovácsolódtak,
  • a felesleges kiadásokat könnyebben tudta magáról lefaragni minden cég

és a hosszútávot tekintve,

  • mind munkaszervezés,
  • mind technológia fronton

sokat javulhatnak a dolgok vállalati oldalon.

Most már kilábalóban vagyunk a krízisből, de ahhoz, hogy idővel minden helyreálljon folyamatos figyelem kell.

A cikk szerzője: Somodi Bettina – Karrier-tanácsadó
—————————————
Karrierszerviz
Minden jog fenntartva – www.adosziget.hu – adosziget@adosziget.hu

Feliratkozom az Adó Sziget szakmai hírlevélre

Online Munkaidő_nyilvántartás
XL IDŐ – Online Munkaidő-Nyilvántartás, Beosztás és Szabadság kezelés!
Megosztás

About Author

Comments are closed.