Gyakran felmerülő kérdések az egészségügyi szolgáltatási járulékkal kapcsolatban

0

Mikor kell, mikor nem kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni? Mi történik, ha megszűnik a munkaviszony? És még több…

Amennyiben a belföldi magánszemélynek megszűnik a jogosultsága az egészségügyi szolgáltatásra, abban az esetben egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie. Tipikusan ilyen eset például, ha megszűnik a magánszemély munkaviszonya. Ezzel kapcsolatban felmerülhet pár kérdés. Az alábbiakban megválaszoljuk a leggyakrabban felmerülő kérdéseket ezzel kapcsolatban, hogy tisztábban lássunk a témában.

Jó ha tudjuk, hogy tavaly, vagyis 2020. július 1-jétől átalakult az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetés rendszere. Ettől az időponttól ugyanis a NAV automatikusan írja elő az egészségügyi szolgáltatási járulékot a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) adatszolgáltatása alapján. Erről pedig tájékoztatást küld, minden járulékfizetésre kötelezettnek. Figyeljünk rá, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulékot havonta, a tárgyhónapot követő hónap 12-éig minden esetben meg kell fizetni.

A járulék mértéke havonta 8 000 forint, törthónap esetében pedig napi 270 forint.

Legyünk rá figyelemmel, hogy 2020-ban változott az adónem kódja, a számla száma és elnevezése is, ahová a járulékot be kell fizetni.

A 2020. júliusra vonatkozó, és az azt követően esedékes járulékot tehát már a NAV Egészségügyi szolgáltatási járulék beszedési számla elnevezésű, 10032000-06055826 számlaszámú, 408-as adónemkódú költségvetési számlára kell befizetni.

A befizetést hogyan tudom lekérdezni az Ügyfélkapun?

A befizetett egészségügyi szolgáltatási járulékot a NAV az adószámlán tartja nyilván. Az adószámlát az eBEV Portálon (https://ebev.nav.gov.hu/) lehet lekérdezni, KAÜ-azonosítás után, vagyis ügyfélkapu-hozzáféréssel, e-személyi igazolvánnyal, vagy telefonos azonosítással.

Az oldal tetején található menüsorból a „Szolgáltatások” / „Adószámla és pótlékadatok” / ”Adószámla” rovatra, majd az „Új lekérdezés” lehetőségre kell kattintani.

A lekérdezés eredményeként az adószámla egy Excel-fájlban tekinthető meg – az „Elkészült eredmények!” üzenet megjelenését követően –, ami tartalmazza az aktuális egyenleget, illetve a korábbi befizetéseket.

Belépési segédlet a NAV honlapján a következő linken érhető el: https://nav.gov.hu/nav/ebev_portal

Ha jelenleg csak alkalmi munkát végzek, akkor kell fizetnem egészségügyi szolgáltatási járulékot?

Az alkalmi munkavállaló az Efo tv. szerinti foglalkoztatása alapján nem biztosított. A munkáltató által megfizetett közteher kizárólag nyugellátásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra, valamint álláskeresési ellátásra jogosít. Ha tehát az egészségügyi szolgáltatásra egyéb jogcímen sem jogosult, akkor egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie.

Szolgálati járandóságban részesülök, mellette időnként alkalmi munkát vállalok. Kell fizetnem egészségügyi szolgáltatási járulékot?

A szolgálati járandóságban részesülő személy jogosult az egészségügyi szolgáltatást, azaz orvosi ellátást igénybe venni, ezért nem kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetnie.

Főfoglalkozású egyéni vállalkozó vagyok, járulékfizetési kötelezettségemet a Tbj. szabályai szerint teljesítem. Néhány hónapig szüneteltetni fogom a tevékenységemet. A szünetelés idejére kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetnem?

Az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésének ideje alatt szünetel a biztosítás, ezért ha más jogviszonyában nem biztosított, illetve egészségügyi szolgáltatásra egyéb jogcímen sem jogosult, akkor egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie.

Hol és hogyan tudok csekket kérni?

A NAV csekket is küld a befizetéshez az értesítő levéllel egyidejűleg.

Ha további csekkre van szüksége, a következő módokon igényelhet:

  • a NAV ügyfélszolgálatain, személyesen,
  • a NAV Infóvonalán, a 4-es menüpont választásával (belföldről: 1819, külföldről: +36 (1) 250-9500 hívószám),
  • az Ügyfél-tájékoztató és Ügyintéző Rendszerben a folyószámla-ügyintézés menüpont választásával (belföldről: +36 (80) 20-21-22, külföldről: +36 (1) 441-9600 hívószám),
  • a NAV honlapjáról az alábbi linken letölthető CSEKK nyomtatványon:
    https://nav.gov.hu/archiv/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_nav/kerelmek/csekk.html A kitöltött nyomtatványt postán a lakóhely szerint illetékes NAV-nak kell megküldeni, ami alapján az igényelt csekk(ek)et szintén postán érkeznek meg.

Forrás: NAV
Minden jog fenntartva – www.adosziget.hu – adosziget@adosziget.hu

Feliratkozom az Adó Sziget szakmai hírlevélre

XL-IDŐ online munkaidő nyilvántartó rendszer
XL-IDŐ online munkaidő nyilvántartó rendszer
Megosztás

About Author

Comments are closed.