A gépjárműadó első részletét főszabály szerint 2021. április 15-éig kell megfizetni. Ha eddig az időpontig a határozat nem végleges, akkor a gépjárműadó első részletének megfizetési határideje – fellebbezés nélkül – az átvételt követő 30. nap.
I. Mi lehet az oka annak, ha valaki még nem kapott határozatot?
1. A gyakorlatban előfordulnak olyan esetek, amikor a határozat kézbesítése szabályszerűen megtörtént, erről az ügyfél mégsem szerzett tudomást.
Ezek a következők:
a) A határozatot a jogszabályoknak megfelelően nem az ügyfélnek, hanem a meghatalmazottjának kellett kézbesíteni.
Fontos meggyőződni arról, hogy van-e az ügyfélnek valamennyi adóügyben eljáró meghatalmazottja, mert ebben az esetben ő kapta meg a gépjárműadóról szóló határozatot.
b) A határozatot a magánszemély bejelentett tartózkodási helyére vagy levelezési címére küldte a NAV.
Aki a NAV-hoz levelezési címet vagy a járási hivatalnál tartózkodási helyet jelentett be, és nincs meghatalmazottja, a bejelentett címre kapta a határozatot.
c) A határozat a kézbesítési szabályok szerint átvettnek minősül.
A leggyakoribb eset, hogy az irat átvettnek minősül, mert például a Magyar Posta azzal küldte vissza a NAV-hoz a küldeményt, hogy azt a címzett a kézbesítési értesítés után nem kereste. Ebben az esetben a jogszabályok szerint az irat átvettnek minősül, és a határozat a fellebbezési határidő leteltét követően véglegessé válik.
A felsorolt esetekben a kézbesítés szabályszerű, azaz az első részlet esedékessége 2021. április 15-e.
2. Lehetséges az is, hogy a határozat kézbesítése még folyamatban van.
Ha a kézbesítés még folyamatban van, akkor a fizetési határidő a határozat átvételéhez igazodik majd, azaz az adó megfizetésének határideje – fellebbezés nélkül – az átvételt követő 30. nap.
II. Hol lehet érdeklődni a határozatok kézbesítésével kapcsolatban?
Javasoljuk, hogy aki nem szerzett tudomást a határozatról, érdeklődjön az adóügyeiben illetékes, vagyis jellemzően a lakcím, székhelycím szerinti adó- és vámigazgatóságon a határozat kézbesítéséről.
A járványhelyzet miatt javasoljuk, hogy használja az úgynevezett e-Papír szolgáltatást, vagy telefonon kérjen tájékoztatást a NAV Ügyfél-tájékoztató és Ügyintéző Rendszerén (ÜCC) keresztül
- belföldről a 80/20-21-22-es,
- külföldről a +36 (1) 441-9600-as telefonszámon.
Az ÜCC hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.
A rendszer használatához ügyfélazonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfélazonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy a KÜNY-tárhelyen keresztül lehet benyújtani. Ha nem a saját ügyében használja az ÜCC-t, akkor adjon be EGYKE-adatlapot is az érvényes meghatalmazás miatt!
Az ügyfélszolgálatokon személyes ügyintézéssel is el lehet járni, ehhez előzetes időpontfoglalás szükséges. Kivétel ez alól az egészségügyi szolgáltatási járulékkal kapcsolatos ügyintézés, a csekk-kiadás és a beadványátvétel, ezekhez továbbra sem kell időpontot foglalni. Időpont a NAV honlapján (https://www.nav.gov.hu/) foglalható a bal oldali menüsorból elérhető „Ügyfélszolgálati időpont foglalása” menüpontból.
Forrás: NAV
Minden jog fenntartva – www.adosziget.hu – adosziget@adosziget.hu