Magyarországon a legegyszerűbb vállalkozást indítani, ha egyéni vállalkozást indítunk. Az elmúlt egy évben, a pandémia miatt sokan kényszerülhettünk erre a lépésre vagy elérkezettnek láthattuk az időt arra, hogy a rengeteg szabad időnket kihasználva a hobbinkkal tudjunk foglalkozni, akár jövedelmet szerezni vele.
Nézzük meg, hogy mik szükségesek egy egyéni vállalkozás indításához!
Az egyéni vállalkozás indítható
- a Webes Ügysegéd alkalmazáson keresztül
- vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatán.
A Webes Ügysegédet
- Ügyfélkapuval,
- Telefonos Azonosítási szolgáltatással
- vagy eSzemélyi okmánnyal tudjuk használni.
Akkor lássuk, hogy milyen lépései vannak egy egyéni vállalkozás indításának
Első lépésként a saját adatainkat kell megadni, majd a cég székhelyéül választott címet. Ha a választott székhely (telephely/fióktelep) nincs a mi tulajdonunkban, akkor szükségünk van egy Székhelyhasználatot igazoló okiratra az ingatlan tulajdonosától.
Majd ki kell választanunk, hogy milyen tevékenységi köröket szeretnénk a vállalkozásunkban.
Jó, ha tudjuk, hogy bizonyos tevékenységek engedélyhez, illetve bejelentéshez kötöttek, valamint nem árt tájékozódni arról, hogy milyen képesítési követelményei vannak a kiválasztott tevékenységi körünknek.
Ezt az „Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzékében” (ÖVTJ kódok), tudjuk ellenőrizni, amit a KSH honlapján tudunk megtalálni.
Amennyiben külföldre is szeretnénk számlázni, akkor a közösségi adószámunkat már ekkor meg tudjuk igényelni.
El kell döntenünk ilyenkor azt is, hogy milyen adózási formát választunk. A vállalkozásunk tevékenységét kell figyelembe vennünk, hogy nekünk melyik éri meg jobban. Az alanyi adómentesség vagy az áfa fizetési kötelezettség?
Azt is el kell döntenünk, hogy a jövedelmünket milyen adózási formában szeretnénk leadózni. Választhatunk SZJA-t, átalányadózást vagy a KATA adózási formát.
Végül a bejelentés/kérelem benyújtásával elkezdődik az eljáró hatóság által az ügyünk feldolgozása, aminek eredményeképpen már el is mondhatjuk, hogy egyéni vállalkozók vagyunk.
Az eljáró hatóság adja ki számunkra az adószámunkat és a nyilvántartási számunkat. A nyilvántartási számunk alapján vesz az eljáró hatóság nyilvántartásba minket, amit az interneten keresztül le is tudunk kérdezni.
A nagy kérdés pedig az, hogy mennyibe kerül egyéni vállalkozást indítani?
Azonban ez az eljárás teljesen illeték és költségmentes!
Jó, ha tudjuk, hogy az önkormányzatokhoz nem kell bejelentkeznünk, mert a vállalkozásunk indítása után, az adóhatóság automatikusan a székhely szerinti önkormányzatoknak megküldi az újonnan alakuló vállalkozásokat.
Fontos figyelnünk azonban arra, ha a KATA adózási módot választjuk, akkor viszont a székhelyünk szerinti önkormányzatnál 45 napunk van arra, hogy jelezzük, amennyiben az iparűzési adót a KATÁ-s előírások szerint szeretnénk teljesíteni.
Valamint a székhely szerinti Kereskedelmi Iparkamarához is be kell jelentkeznünk, amire 5 napunk van. A kamarai tagságnak van egy éves díja, 5000 forint, amit minden év március 31-ig kell megfizetnünk.
És az utolsó kérdés a vállalkozásunk indításánál. Kell-e céges bankszámlát nyitnunk? Jó, ha tudjuk, hogy alanyi mentesség választása esetén nem kötelező külön bankszámlát nyitnunk.
Ellenben, ha nem ezt az adózási formát választjuk, akkor 15 napunk van arra, hogy a számunkra legkedvezőbb banknál vállalkozói bankszámlát nyissunk.
Mint látjuk, nem bonyolult egyéni vállalkozást indítani, de amennyiben nem vagyunk jártasak az adózási ügyekben, célszerű a kérelem elindítása előtt adótanácsadói vagy könyvelői segítséget kérni. Hisz egy elhibázott bejelentés következtében súlyos összegeket fizethetünk ki!
Minden jog fenntartva – www.adosziget.hu – adosziget@adosziget.hu
Feliratkozom az Adó Sziget szakmai hírlevélre
