Tartozásmentesség igazolása a családok otthonteremtési kedvezményénél

0

A családok otthonteremtési kedvezménye (CSOK) az új lakások építéséhez, vásárlásához kapcsolódó lakáscélú támogatásról szóló 16/2016. (II. 10.) Korm. rendelet 15. §-a és 43. § (1) bekezdés o) pontja, valamint a használt lakások vásárlásához, bővítéséhez igényelhető családi otthonteremtési kedvezményről szóló 17/2016. (II. 10.) Korm. rendelet 14. § (1) bekezdés b) pontja és 30. § (1) bekezdés 13. pontja alapján – egyéb feltételek fennállása mellett – akkor igényelhető, ha az igénylő köztartozásmentes adózónak minősül.

A köztartozásmentesség igazolása a fenti jogszabály alapján két módon történhet:

köztartozásmentes adózói adatbázisban történő szerepléssel (A), vagy 15 napnál nem régebbi nemleges adóigazolás bemutatásával (B).

 

A) A köztartozásmentes adózói adatbázisban szerepléshez szükséges KOMA elnevezésű nyomtatvány sorban állás nélkül, elektronikus úton nyújtható be (az elektronikus ügyintézés személyes ügyfélkapu regisztrációt igényel1). A kérelem benyújtása illetékmentes.

Amennyiben az adózó a hónap utolsó napján a köztartozásmentes adózói adatbázisban történő szerepeltetés feltételeinek megfelel, úgy a következő hónap 10. napján felvételre kerül az adatbázisba.

Az adatbázis adatai bármikor, bárki által, azonosítás nélkül lekérdezhetők. A fentieken túl előnye, hogy a feltételeknek megfelelve további ügyintézés és költségek nélkül akár éveken keresztül lehet támaszkodni az adatbázisban szereplésre minden olyan alkalommal, amikor a tartozásmentesség igazolásának szükségessége felmerül.

 

B) A nemleges adóigazolás elektronikusan az IGAZOL nyomtatványon, illetőleg postai úton, személyesen, vagy az állami adó- és vámhatóság Ügyféltájékoztató és Ügyintéző rendszerében igényelhető2 illetékmentesen. Az adóigazolás kiállításának határideje 6 nap.

Az igazolás vonatkozásában az állami adó- és vámhatóság érvényességi időt nem állapít meg, azonban a fenti jogszabályból következően az igazolás a CSOK igénylése során nem használható fel, ha 15 napnál régebben került kiállításra. Ez esetben új igazolás iránti kérelem benyújtása válik szükségessé az előzőekben ismertetett feltételek mellett.

 

A köztartozásmentes adózói adatbázissal és a nemleges adóigazolással kapcsolatos további információk állnak rendelkezésre információs füzeteinkben az alábbi elérhetőségen:

http://nav.gov.hu/nav/inf_fuz

Ügyfélkapu regisztrációhoz, illetőleg az igazolás igényléséhez kérjük, vegye igénybe az internetes időpont foglalás lehetőségét, melynek segítségével sorban állás nélkül intézheti ügyeit:

http://nav.gov.hu/nav/szolgaltatasok/ugyfelszolgalati_idopont_foglalasa

——————————-

1 az elektronikus ügyintézéshez személyes ügyfélkapu regisztráció megtehető az állami adó- és vámhatóság egyes ügyfélszolgálatain, a fővárosi és megyei kormányhivatalokban, illetve azok járási (kerületi) hivatalaiban, a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szervénél (a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala által működtetett Központi Okmányirodában), továbbá a Magyar Posta Zrt. fiókjaiban.

 

2 Az elektronikus ügyintézésre kötelezett adózók nemleges adóigazolás iránti kérelmüket kizárólag ügyfélkapun keresztül, vagy a NAV Ügyféltájékoztató és Ügyintéző rendszerében terjeszthetik elő.

 

Forrás: NAV

Minden jog fenntartva – www.adosziget.hu  – adosziget@adosziget.hu 

Share.